tonacje baroku. duet insomma
INSOMMA:
Kacper Dąbrowski – flet
Daria Kubik – klawesyn
Aleksandra Rudzka-Kurdyś – prowadzenie koncertu
Program:
Wilhelmine von Bayreuth – Sonata a-moll na flet i basso continuo
Frederick II von Hohenzollern – Sonata h-moll na flet i continuo SpiF 120 nr 263
Johann Sebastian Bach – Sonata h-moll na flet i klawesyn nr 1 BWV 1030
Anna Amalia Pruska – Sonata F-dur na flet i continuo
Ród Hohenzollernów zapisał się wielkimi literami na kartach historii powszechnej – w pierwszej kolejności kojarzy się z potęgą Prus, które monarchowie tej wyjątkowej rodziny uczynili jednym z najsilniejszych, o ile nie najsilniejszym mocarstwem ówczesnej Europy. Warto jednak pamiętać, iż dzieci Fryderyka I wyróżniały się również talentem muzycznym. Jak wielkim, można będzie przekonać się 16 września w Muzeum Archidiecezjalnym, a ich często zapomnianą spuściznę przypomni współczesnym duet INSOMMA (z włoskiego: „krótko mówiąc”). W notce na oficjalnym profilu zespołu przeczytamy, iż tworzy go „dwójka niecodziennych muzyków zakochanych w idei odtwórstwa historycznego i dążenia do prawdy zaklętej między dźwiękami”. Sonaty barokowe wybitnego rodzeństwa: Wilhelminy von Bayreuth, Fryderyka II nazwanego przez potomnych Wielkim oraz Anny Amalii Pruskiej wykonają Kacper Dąbrowski i Daria Kubik, absolwenci katowickiej Akademii Muzycznej, którzy swoje umiejętności kształcili w kraju i za granicą pod okiem wybitnych przedstawicieli swoich specjalności: fletu i klawesynu. Są również laureatami międzynarodowych konkursów muzycznych. Kacper Dąbrowski zdobył m.in. I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie „Svirel 2018” w Słowenii oraz II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Instrumentów Dętych w Białymstoku „Finalis”. Z kolei Daria Kubik zajęła m.in. I miejsce na Międzynarodowym Konkursie Klawesynowym im. Wandy Landowskiej w Ruvo di Puglia (2016) oraz I miejsce na Międzynarodowym Konkursie Klawesynowym w Pesaro (2015). Wybór dzieł przeznaczonych na ten skład nie jest przypadkowy: flet był ulubionym instrumentem Fryderyka Wielkiego, a lekcje pobierał on u samego Johanna Joachima Quantza. Wśród barokowych sonat nie mogło rzecz jasna zabraknąć propozycji zaczerpniętej z repertuaru największego z barokowych mistrzów – Johanna Sebastiana Bacha. Na pierwszy rzut oka może wydawać się, iż jego obecność w koncertowym programie INSOMMY należy do repertuarowych pomyłek. Nic bardziej mylnego: legendarny lipski kantor spotkał się z Fryderykiem II w 1747 roku w Poczdamie. Efektem tego spotkania jest jedno z najbardziej kunsztownych polifonicznych Bachowskich dzieł, Musikalisches Opfer, którego główny temat został zaproponowany właśnie przez najsłynniejszego reprezentanta rodu Hohenzollernów.