Niedziela z muzyką oratoryjną. Georg Friedrich Haendel – Mesjasz
Niedziela z muzyką oratoryjną. Georg Friedrich Haendel – Mesjasz
Ewa Majcherczyk – sopran
Roksana Wardenga – mezzosopran
Sylwester Targosz-Szalonek – tenor
Jarosław Kitala – bas-baryton
Wojciech Stysz – klawesyn
Lilianna Moll – słowo
Bez chóru, ale z Alleluja 16 lutego 2014
Po zaprezentowanym w styczniu Stworzeniu świata Haydna, 16 lutego w Muzeum Archidiecezjalnym usłyszymy arie z najsławniejszego oratorium Georga Friedricha Händla Mesjasz. O problemach prezentacji fragmentów gatunku, które chórami „stoi”, możemy przeczytać wyżej w recenzji ze styczniowego koncertu.
A jednak 16 lutego, mimo braku chóru, nie zabraknie najsławniejszego ogniwa Mesjasza, jakim jest niewątpliwie Alleluja. Wykona go po prostu kwartet solistów: Ewa Majcherczyk – sopran, Roksana Wardenga – mezzosopran, Sylwester Targosz Szalonek – tenor i Jarosław Kitala – bas-baryton. Takie „zubożone” prezentacje przydarzają się od czasu do czasu, co prawda niekoniecznie przy tak obfitujących w numery chóralne dziełach, jak Mesjasz, czy Juda Machabeusz.
Dziś często wykonuje się te dzieła, w mniejszych obsadach, nawiązując do koncertów XVIII-wiecznych. Jak pisze biograf Händla, dyrygent i klawesynista Christopher Hogwood pierwotnie w chórze Mesjasza śpiewało zaledwie 26 chłopców. Z czasem kolejne wykonania zaczęły się rozrastać dochodząc w 1859 roku, w stulecie śmierci kompozytora do… 2765 śpiewaków i 460 muzyków. Na naszym koncercie tę 460-osobową orkiestrę zastąpi pianista Wojciech Stysz.
Prawykonanie Mesjasza odbyło się 13 kwietnia 1742 roku w Dublinie, a ponieważ w wydarzeniu tym pragnęli uczestniczyć wszyscy liczący się obywatele miasta organizatorzy zwrócili się do dam, by te zrezygnowały z krynolin, a do oficerów, aby pozostawili w domach szpady. I udało się, w sali przeznaczonej na 600 osób zgromadzono 700.
Jeśli Mesjasz podbił Dublin szturmem z Londynem nie poszło już tak łatwo. Stolica Anglii zachwyciła się tym utworem dopiero w 1750 roku, gdy Händel dwukrotnie poprowadził dzieło na koncercie dobroczynnym w przytułku dla ubogich. Od tego czasu Mesjasz zaczął być wykonywany w tym miejscu każdego roku.
Podobnie, jak w innych oratoriach i operach doby baroku arie Mesjasza począwszy od pierwszej arii tenorowej Ev’ry valley shall be exalted pełne są wspaniałych i efektownych jubilacji – tu przed wykonawcami otwiera się wspaniałe pole do popisu. Dla nich bardzo trudnego, a dla słuchaczy pasjonującego.